Spoffin, identiteit, naam, huisstijl

brainstorm / identiteit

Af en toe kun je beter opdrachtgevers aan het woord laten:)

Januari 2010. We hadden nét van het Amersfoortse gemeentebestuur te horen gekregen dat het akkoord ging met het door Theater Terras ontwikkelde plan om een nieuw festival voor straat- en locatietheater op te zetten. De Keistadfeesten en Festival Etcetera zouden stoppen om ruimte te maken voor ons idee: een meer internationaal georiënteerd festival met naast het hoofdprogramma (IN) ook een programma voor jong en aanstormend theatertalent (OFF).

Over een naam voor het festival hadden we al lang en intensief nagedacht, maar we kwamen er niet goed uit. Tientallen, nee honderden namen waren de revue al gepasseerd. Dat we niet verder zouden gaan met een van de oude namen, stond buiten kijf: alleen zo zou het voor iedereen meteen duidelijk zijn dat het festival nieuw en anders zou zijn. Alleen Theater Terras zou de bestaande formule handhaven.

Tijdens de Nieuwjaarsreceptie van de gemeente Amersfoort liepen we Ronald Bolderman tegen het lijf en al gauw ging het gesprek over de zoektocht naar een nieuwe naam. Hij suggereerde om een brainstormsessie te houden onder zijn leiding, een uitnodiging die we met beide handen aangrepen.

Bolderman ontving ons in een mooie, ruime kamer. Een grote tafel met in het midden een pot met chocolaatjes om de hersens van extra energie te voorzien. Dwingend was hij niet. Wel duidelijk: de beste naam zou geen verwijzing naar een van de voorgangers hebben. Het zou zelfs geen bestaande begrippen hoeven te bevatten. De beste naam zou volkomen nieuw zijn, vrij van oude ballast en associaties, zodat we er zelf een positieve lading aan zouden kunnen geven. Opnieuw gingen er tientallen namen over tafel. De betere noteerde Ronald op een ouderwetse flip-over vol pijlen en kaders.

De sfeer was goed, maar na anderhalf uur praten waren we er nog steeds niet uit, hoe veel namen er ook door de ruimte vlogen. De meeste bestonden al, gaven een negatieve annotatie of waren simpelweg niet bijzonder genoeg; een enkele werd met vriendelijk gehoon van tafel geveegd. Totdat iemand het nieuwe festival terloops een spin-off noemde van de Keistadfeesten, Theater Terras en Etcetera. “Spin-off,” reageerde ik, “dat bekt lekker, én de begrippen IN en OFF zitten er in. Maar het is me te letterlijk. Alsof het festival alleen maar een voortzetting is.” Bijna hadden we het idee alweer verworpen, totdat penningmeester Corné van Bokhoven min of meer per ongeluk ‘Spoffin’ zei, een omkering van de lettergrepen spin en off.

Het viel stil. Iedereen voelde dat we op een cruciaal punt waren beland. Sommigen waren meteen enthousiast over de naam, anderen – onder wie ik – moesten erg wennen aan zo’n begrip dat nergens op leek. Maar Ronald Bolderman zat te glimmen. “Volgens mij is dit ‘m”, zei hij. “Deze naam heeft alles. Het is nieuw, het is anders. Het zal een tijdje duren, maar als je het goed aanpakt dan kent over een paar jaar iedereen deze naam.”

Na een check of Spoffin daadwerkelijk een uniek begrip was, en of de domeinnaam op internet nog vrij was, volgde een stemming. Iedereen stemde unaniem voor. Een nieuw festival was geboren. En natuurlijk kreeg het bureau van Bolderman de opdracht om de bijbehorende huisstijl te ontwikkelen. Twee weken later onthulden we de naam én het logo van Spoffin tijdens een persconferentie.

Maart 2013. Ronald Bolderman heeft het, in retrospectief, helemaal bij het juiste eind. Het heeft inderdaad een paar jaar gekost, maar inmiddels is in het begin voortdurend gestelde vraag “Wat betekent de naam Spoffin eigenlijk” zo goed als uitgestorven. Spoffin is een begrip, tot vér buiten de stads- en zelfs landgrenzen. Of, zoals Bolderman het ongetwijfeld zou zeggen: een merk. Met een positieve lading!

Alfred Konijnenbelt
Directeur/artistiek leider Festival Spoffin